Święty Mikołaj, znany z czerwonego stroju z białym futrem, nie zawsze tak wyglądał - pisze CNN. Portal przypomina, że jego wizerunek kształtował się przez wieki, począwszy od biskupa Mikołaja, przez holenderskiego Sinterklaasa, aż po amerykańską wersję z XIX wieku. W 1823 r. Clement Clarke Moore opisał go jako brodatego mężczyznę, co jest niezwykle popularne do dziś. Jeszcze 200 lat temu często przedstawiany był w zielonym stroju, czy nawet żółtej pelerynie.
W XIX wieku artyści eksperymentowali z wyglądem Mikołaja, przedstawiając go w różnych kolorach i strojach. Rysownik Thomas Nast w 1863 r. narysował go w stroju z gwiazdami i paskami, a w 1881 r. w czerwonym kostiumie, który stał się wzorem dla współczesnego wizerunku. Coca-Cola w latach 30. XX wieku spopularyzowała ten wygląd w swoich kampaniach reklamowych.
Myślę, że większość ludzi wierzy, że Coca-Cola miała coś wspólnego z ustanowieniem czerwono-białego stroju Świętego Mikołaja. Ale to nieprawda. Kultowy strój Świętego Mikołaja został ustalony dekady wcześniej - mówi CNN historyk Gerry Bowler.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Stephen Nissenbaum w swojej książce opisywał, jak w XIX wieku przekształciła się postać Mikołaja w symbol rodzinnych świąt. Wcześniej Boże Narodzenie było czasem hałaśliwych zabaw ulicznych. Nowa wizja Mikołaja jako dobrodusznego darczyńcy pomogła zmienić charakter świąt na bardziej rodzinny i spokojny - donosi CNN.
Żaden z tych sposobów świętowania Bożego Narodzenia nie miał wiele wspólnego ze świętem, które większość z nas zna dzisiaj. W żadnym z nich nie znaleźlibyśmy spotkania i wręczania prezentów świątecznych. Nigdzie nie znaleźlibyśmy choinek, reniferów - cytuje CNN Nissenbauma.
Dziś strój Świętego Mikołaja jest nieodłącznym elementem świątecznej tradycji. Jego czerwony kostium z białym futrem i brodą stał się symbolem radości i magii świąt. Być może w przyszłości zobaczymy inny ubiór Mikołaja. Niewykluczone, że w dzisiejszych czasach wyglądałby zupełnie inaczej.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.