Trump miał powód, by zablokować fundusze na "Ulicę Sezamkową". Jest reakcja Netflixa
"Ulica Sezamkowa" trafi na Netflixa po tym, jak prezydent USA Donald Trump wycofał fundusze dla amerykańskiego kanału Public Broadcasting Service. Podano szczegóły.
"Ulica Sezamkowa" zadebiutuje na Netflixie, co jest efektem decyzji Donalda Trumpa o wycofaniu funduszy dla Public Broadcasting Service (PBS). Platforma zamierza przedłużyć ponad półwieczną historię produkcji, której przyszłość stanęła pod znakiem zapytania.
Według Netflixa "Ulica Sezamkowa" jest jednym ze sztandarowych programów dla dzieci na całym świecie. Powstanie nowy sezon, a widzowie będą mogli oglądać także 90 godzin dotychczasowych odcinków. Muppety nie znikną z anteny PBS do czasu, aż Netflix rozpocznie pracę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Michał Wiśniewski nie ma wątpliwości: "Na Eurowizję 2026 wyślijmy Sanah!". Sam chciałby jeszcze raz spróbować?
Decyzja o przeniesieniu przeboju zapadła po tym, jak Warner Bros Discovery (właściciel platformy HBO) odmówił podpisania nowej umowy o współpracy przy produkcji. Powodem najprawdopodobniej były finanse. Donald Trump wydał bowiem rozporządzenie, które zablokowało część środków dla PBS (wcześniej przeznaczanych na ten cel).
Media informują, że ruch polityka nie był przypadkowy. BBC donosi, że miał on oskarżyć PBS (oraz National Public Radio — NPR) o "zaangażowanie się w stronnicze przedstawianie wiadomości". Władze Public Broadcasting Service uznały dekret prezydenta za "rażąco bezprawny".
Historia "Ulicy Sezamkowej"
"Ulica Sezamkowa" to jeden z najbardziej rozpoznawalnych programów edukacyjnych dla dzieci. Został stworzony z myślą o uczeniu najmłodszych poprzez zabawę i interakcję z postaciami na ekranie, czyli muppetami.
Pomysł pojawił się w 1965 roku, kiedy to Lloyd Morrisett, jeden z twórców, zauważył, jak bardzo telewizja przyciąga uwagę jego trzyletniej córki. Postanowili wykorzystać ten potencjał do nauczania dzieci podstawowych umiejętności, takich jak litery i cyfry.
Pierwszy odcinek został wyemitowany cztery lata później i okazał się strzałem w dziesiątkę. W 1996 roku format oglądało aż 95 proc. amerykańskich przedszkolaków. Do 2009 roku "Ulicę Sezamkową" obejrzały dzieci w 140 krajach, a w kilkunastu z nich powstały lokalne wersje programu.
Produkcja zdobyła wiele prestiżowych nagród, w tym Emmy i Grammy. Do dziś pozostaje jednym z najdłużej emitowanych programów telewizyjnych, licząc ponad 4300 odcinków.